donderdag 7 februari 2013

De sint in mijn huis...

Het huis van Sinterklaas, het is erg goed gebouwd, 
een baksteen hier een baksteen daar, cement en ook wat hout! 
Het huis van Sinterklaas, het was een hele klus. 
De living en de slaapkamer, het was een hele klus! 


Van 26 november tot en met 30 november liep ik stage in de 2e- 3e kleuterklas kleuterklas. De periode bij uitstek om rond Sinterklaas te werken. Maar van school uit moesten we eigenlijk het thema 'wonen' in de klas brengen. Dus hebben we dit simpelweg aan elkaar gekoppeld. De week begon met een waarneming omtrent allerlei materialen om een huis te bouwen. We bekeken kort hoe een huis nu eigenlijk moet gebouwd worden. Met deze materialen konden de kleuters in de bouwhoek aan de slag. De kleuters hebben me werkelijk in verwondering gebracht toen ze mij vol trots riepen vanop het balkon: ' Juf Emma, je moet eens komen kijken wat wij allemaal samen gebouwd hebben'. Ik ging vol nieuwsgierigheid naar boven en zag daar een zeer mooi bouwwerk staan, dit verdiende een foto!



De week was dus al heel mooi ingezet. Geleidelijk aan kwam Sinterklaas meer en meer aan bod, en een knutselwerk kon daaraan zeker niet ontbreken! De kleuters van de 2e kleuterklas hebben toen een Sinterklaas gemaakt. Dit deden ze aan de hand van 2 kartonnen bordjes die ik aan elkaar geniet heb. Met watjes mochten ze een baard maken. Op rood papier mochten de kleuters een geel kruis schilderen. Juf Emma zorgde voor het geheel en de kleuters konden trots vertrekken naar huis met hun Sinterklaas.







De kleuters van de 3e kleuterklas maakten een zwarte piet. Ze mochten een ballon helemaal bekleven met krantenpapier, de laatste laag moest zwart papier zijn. Een strook papier die ze mochten versieren diende als de zwarte pietenhoed. Daarna moesten ze nog flink hun best doen om een mond en ogen uit te knippen en klaar is kees. Zwarte Piet is helemaal klaar om mee te nemen naar naar huis!



Verder deden de kleuters ook nog aan zwartepietentraining in de gymzaal, waar ze moesten oefenen om over daken te lopen, pakjes in de schoorsteen te gooien enzoverder. De donderdag maakten ze nog heerlijke speculooskoekjes met Juf Emma. Dat was smullen eens ze uit de oven kwamen! 

Op vrijdag en dus op de laatste dag mochten de kleuters van de tweede kleuterklas naar een toneelstuk gaan kijken en had ik dus enkel de kleuters van de derde kleuterklas bij me.Vanuit het vak Multimedia in de Basisschool kregen we de opdracht een stop- motion video te maken samen met de kleuters. Dit was dus het moment bij uitstek om dit samen met de kleuters van de derde kleuterklas te doen. 
En dit is het resultaat waar de kleuters zeer trots mogen op zijn!!! Je zal zien dat dit niet met het thema 'De sint in mijn huis' te maken heeft, maar ik heb de kleuters de vrije keuze gelaten waarover ze een filmpje mochten maken. 

Verder moesten we ook enkele klasoverschrijdende activiteiten uitvoeren. Er stond dus nog een studente in de school waar ik stage liep. Onze twee klassen werden samengevoegd om naar een dramaproject te kijken dat de medestudente en mezelf in elkaar staken. Dit was helemaal in het thema. De kleuters vertelden er nog over in de klas, in de gang, op de speelplaats. Ze hadden er dus echt iets van opgestoken, dit deed me zeer veel deugd!

Jammer dat 1 creatieve week zeer snel voorbij gaat! We zijn weer wat ervaringen rijker, ik kijk alweer uit naar de volgende stage!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten