woensdag 13 februari 2013

De verteltas... terug van weggeweest

Oeps, de verteltas was ik even vergeten. Deze moesten we vorig jaar maken voor het vak Nederlands. De bedoeling was dat je een boek koos die je aanstond, en waarmee je verschillende dingen kon aanvangen. Ik snuisterde wat rond in de bib en al snel ging mijn oog uit naar Eefje Donkerblauw. Ik bladerde door het boek en was meteen verkocht! 

Het gaat over een koningin, Eefje dus, die verzot is op donkerblauw. Op een dag komt ze Koning Goudgeel tegen terwijl ze schelpen raapt op het strand. Nu is ze ook verzot op goudgeel, en pept haar huis op met goudgeel. Alles staat heel mooi bij het donkerblauw. Al snel worden ze verliefd en krijgen ze kindjes, die namelijk groen zijn. Als één van haar kinderen groot genoeg is trouwt ze met Prins Avondrood en krijgen ze paarse kindjes, behalve Lobbe is nog rood. Hij trouwt dan weer met Geeltje, en samen krijgen ze oranje kinderen, behalve Ansje, want die is net als Geeltje geel. 
Zo zie je een familie in alle kleuren van de regenboog. 

Je merkt al snel dat je heel wat kan doen met zo'n boek. Er zit heel wat bruikbaar materiaal in. Eerst wou ik mijn verteltas vorm geven, ik had toen besloten om de regenboog die in het boek voorkomt te gebruiken. En de tas zelf, die is donkerblauw natuurlijk!!   









Daarnaast moesten we een infomap maken, deze staat uiterst rechts op de foto. Daar staat onder andere in wat allemaal in de verteltas te vinden is, hoe de spelletjes gehanteerd moeten worden en hoe de ouders de verteltas kunnen gebruiken naar hun kinderen toe.Want het is de bedoeling dat er elk om de beurt een kleuter de verteltas voor enige tijd meeneemt naar huis.

Daarnaast is er nog een aanvullende map, deze heb ik gemaakt rond allerlei kleurtjes. Enkele leuke activiteiten staan uitgewerkt, en ik wil kleuters zo vooral iets bijbrengen rond kleuren mengen. 

In het kleine schriftje kunnen ouders iets kwijt over de verteltas. Zijn er nog tips, bedenkingen, positieve punten... Daar kunnen zij het allemaal in kwijt.

Verder heb ik nog 3 spelletjes: 2 puzzels en een memoryspel. Op het doosje kan je telkens zien wat er in zit. Dit is voor zowel de ouders als de kleuters duidelijk. 

Ik hoop dat ik nog veel kan werken met de verteltas!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten