donderdag 7 februari 2013

Het maken van popjes

Voor het het vak beeld kregen we de opdracht allerhande popjes te maken. In totaal moesten we 10 soorten popjes maken. Ik ben begonnen met materiaal bij elkaar te sprokkelen en dan ben ik stilletjes aan tot verschillende en creatieve ideeën gekomen... En dit zijn de resultaten


De stokpop
Die heb ik gemaakt met een bolletje piepschuim. Daarin heb ik de stok bevestigd ( let wel op dat je piepschuim niet gaat wegsmelten als je lijm gebruikt!!!). Een lapje witte stof erover en toen moest ik nog wat vinden om er een leuke snoet van te maken. Wat overschot van draden en een lapje vilt voor de mond en hij kreeg al vorm. De ogen zijn gemaakt van 2 oude knopen die eraan genaaid zijn. En om hem een wat leukere look te geven, heb ik hem nog een das gegeven.










Dit is mijn doospop. Die is heel simpel te maken, namelijk met twee oude doosjes van doopsuiker. Deze heb ik vastgemaakt met papierkleefband, zodat de bek nog open en dicht kan. Het haar heb ik erop genaaid met naald en draad en daarvoor gebruikte ik raffia. De twee bolletjes voor de ogen heb ik gepikt van een bloemstuk en wit geschilderd. Wat zwart en rood papier om de bek af te maken en klaar is de doospop. 










Hier is mijn sokpop dan. Dit was een hele klus om die te maken. je moet de sok onderaan openknippen en er dan een zwarte lap aannaaien, zo vorm je al een mond. Bovenaan heb ik weer hetzelfde haar gebruikt als de stokpop, met een combinatie van paarse draden. De mond heb ik wat opgevuld met mousse zodat hij wat meer vulling krijgt. De twee ogen zijn dezelfde als de doospop en zijn aangebracht met het lijmpistool.








 Daar is mijn muis, gemaakt uit een spons. Het was een heel werk om de muis een mooie vorm te geven vanuit een spons. Maar het resultaat mag er wezen. De spons is beschilderd met acrylverf, omdat deze een goeie dekking geeft. De oren zijn gemaakt uit een soort rubberpapier en de staart is een touw in het grijs geschilderd. De snorharen ten slotte zijn stukken ijzerdraad. 





Hier is het koppeltje, de boer en de boerin. Dit zijn mijn lepelpoppen, heel simpel gemaakt met 2 houten lepels. Bij het uittekenen van het patroon moet je ervoor opletten dat je dit groot genoeg doet, ik spreek uit ervaring :). Het haar van beiden is weer gemaakt van raffia. De ogen en mond zijn afgewerkt met vilt, eveneens de klompjes. Om wat meer vulling te geven heb ik de armen wat opgevuld met mousse. 










 
Piep, ik ben meneer konijn. Hij komt uit zijn holletje gekropen. Goed geraden, dit is een verdwijnpop. De pop waar het meeste werkuren ingekropen hebben. De buis is een dikke kartonnen buis die ik geschilderd heb met acrylverf. Het patroon moet je ook weer groot genoeg uittekenen, omdat je met een dikke stof werkt. Snorharen zijn gemaakt van raffia, en de ogen zijn afgewerkt met vilt. Het is een pop die zeker dienst zal doen in de kleuterklas! 









 En daar is de borstelpop. Hij is gemaakt uit een borstel ( dit kon je al raden :) ) Deze is weer beschilderd met acrylverf, die schilfert niet af. De bril is geplooid uit ijzerdraad en de mond is gemaakt, als je goed kijkt, van een rekker. De neus is de overschot van een stukje plastiek die ik in mijn knutselkast terugvond. Veel heb je niet nodig om leuke poppen te maken dus! 












Hier is nog een duo, de vingerpopjes. Deze zijn volledig gemaakt uit vilt. Heel simpel en een heel leuk resultaat!
Dit is mijn laatste pop, de handschoen pop. Ik heb er appeltjes van gemaakt, de groene kleur is een goed contrast op de zwarte handschoen. De appeltjes zijn gemaakt uit vilt en afgewerkt met knopen, pasta, schelpjes, naald en draad... Met het lijmpistool zijn deze eraan gebracht, zodat ze zeker niet meer los komen! 












Ik hoop deze popjes veel te kunnen gebruiken bij de kleuters en ze hiermee te boeien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten