donderdag 17 oktober 2013

Juf Emma in de zorg

Ondertussen is het derde jaar al bereikt en mochten we aan de slag bij de zorgjuf. We mochten even proeven van het uitvoeren van zorg bij de kleuters. Heel boeiend leek me dat. We moesten 1 kleuter met een zorgvraag observeren. De kleuter die ik observeerde had wat moeilijkheden met de zelfsturing. Hij ondervond moeilijkheden met de concentratie, en het knippen lukte ook nog niet al te best. Ik zocht heel wat info op over dit probleem en kwam op het idee om zelf een boekje te maken die de kleuter zou kunnen verder helpen. Een medestudente had een kleuter met de gelijkaardige problemen en we staken de koppen bij elkaar.
We hebben heel wat theorieën gelezen, artikels verzameld en toen wisten we echt wat we zouden uitwerken. We kregen het idee om een boekje uit te werken waar de kleuter verschillende stappen moet doorlopen. Eerst moet hij luisteren naar de juf, dan vertellen wat hij moet doen, de juf toont dan de activiteit voor, de juf zegt dan hoeveel tijd hij krijgt om de activiteit te doen, de kleuter zet de klok juist en begint te werken. Als het klokje afgaat moet hij de juf roepen, als zijn taakje in orde gemaakt is moet de kleuter opruimen en krijgt hij een stempel op de stempelkaart. Als er 1 rij van de kaart vol is, mag de kleuter een hoekje kiezen om in te spelen. Dit in plaats van een werkje te maken. 
Wij probeerden dit uit op stage en het had effect. De kleuter vond het werken met het klokje zeer leuk en vroeg achteraf wanneer hij nog eens met het boekje mocht werken. Hij keek af en toe hoeveel tijd hij nog had om het taakje te maken, en stelde daarop zijn werktempo af. Dit was echt het resultaat wat we wilden bekomen! Het boekje heeft dus echt resultaat! 

Ik mocht dit boekje gaan voorstellen aan een kleuterjuf en ze vond dit zeer interessant. Ik stuurde het boekje door naar de juf, en zij gaat het nu ook gebruiken. Een echte voldoening van mijn werk! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten